Carla Kamphuis-Meijer


Carla A. Kamphuis-Meijer (Haarlem 1957) carla-sh-small

Nadat zij de kunstacademie Artibus in Utrecht had afgerond maakte ze eerst carriere in het bedrijfsleven en met name in de mode wereld. Maar haar grote passie om verder met haar talent iets te scheppen kwam na een aantal jaren. Ze richtte zich geheel op het boetseren. Het gevolg was vele tientallen beelden die hun weg vonden naar liefhebbers en verzamelaars in binnen- en buitenland.

De beweging van mens en dier zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie. Die inspiratie deed ze op in haar woonomgeving Bussum en in een oude boerderij in het Zuiden van Frankrijk. Haar niet aflatende energie en enthousiasme zorgen iedere keer weer voor vernieuwing en verrassende beelden.

Waren het eerst vooral vrouwen die ze gestalte gaf, de laatste jaren maken dieren ook een belangrijk deel uit van haar werk.

Kenmerkend in haar beelden zijn elegantie, stofuitdrukking en de subtiele beweging. Bij de dier figuren zie je haar handschrift ook duidelijk in de vacht.

Naast haar vrije werk werkt ze ook in opdracht zoals voor het Eugeen van Mieghem museum waar ze een vijftal levensgrote beelden aan de haven van Antwerpen maakte naar de bewoners van de haven omstreeks 1900.

Ook in haar woonomgeving staan levensgrote beelden zoals “De Roeper” voor de protestantse Kerk in Blaricum.

Haar werk is op vele tentoonstellingen en beurzen te zien geweest zoals de laatste 12 jaar op de kunst en antiekbeurs PAN te Amsterdam.

In november 2013 verscheen dit artikel over Carla.

After graduating from the academy Artibus in Utrecht, she first followed a career path in business, especially in the world of fashion. However, her passion to employ her creative talents surfaced after a few years. She focused entirely on clay modelling. As a result, dozens of bronze sculptures found their way to enthusiasts and collectors in the Netherlands and abroad.

The physical movements of people and animals is an inexhaustible source of inspiration. This inspiration she finds in the environment of Bussum, the town in which she lives, and in an old farmhouse in the South of France. Combined with her relentless energy and enthusiasm, it makes for innovative and surprising sculptures.

At first, she mainly created statues of women, but in recent years, animals have become an important part of her work.

Elegance, expression of texture and subtle movement are the main characteristics of her statues. The animal sculptures bear her signature most evidently in the way their pelts have been given shape.

Besides her personal projects, she also works on commission base: for the Eugeen of Mieghem museum, she created five life-size sculptures for the port of Antwerp, representing its inhabitants at the turn of the 20th century.

In her own neighbourhood, one also finds life-size sculptures by her hand, such as “De Roeper” (The Caller) in front of the Protestant Church in Blaricum.

Her work has been shown at numerous exhibitions: a famous instance is the annual art and antiques fair PAN Amsterdam, where her work has been exhibited in the past 12 years.

This article appeared in November 2013 about Carla.